Les característiques que ha de reunir una comunicació educativa eficaç:
- Postura oberta en l'emissor i en el receptor per a aconseguir un clima de mútua entesa.
- Bidireccionalitat del procés, perquè el flux dels missatges puga circular en ambdós sentits, si bé majoritàriament el faça d'educador a educand.
- Moralitat en la tasca, per a rebutjar temptacions de manipulació.
- Interacció en el procés, que suposa la possibilitat de modificació dels missatges i intencions segons la dinàmica establerta.
Encara que en els sistemes educatius és el docent qui exerceix en gran
manera les funcions d'emissor i influencia sobre els educands, ha de
considerar-se que la configuració personal dels educands s'aconsegueix a
través de múltiples fonts personals i institucionals i ja no
exclusivament per l'acció comunicativa dels docents; esment especial és
el cas de la forta influència dels mitjans de comunicació de masses (Mass Media), la influència dels quals és tan controvertida com evident.
La comunicació didàctica a l'aula es caracteritza per una relació
terapèutica entre docent i estudiant, que constitueix una autèntica
trobada entre éssers humans que lluiten per la mateixa causa: l'optimització dels aprenentatges. Si
la relació és adequada, el treball del docent és realitzat més
eficientment i les situacions són desenvolupades favorablement.
D'aquesta manera una positiva relació entre docents i estudiants conrea l'efectivitat en el procés d'aprenentatge.
Com aconseguir la comunicació didàctica a l'aula?
. La Veu:
- Correcta pronunciació
- Control del to de veu
- Normalitzar el ritme o canviar-lo per emfatitzar.
. Control Visual:
- El docent ha de captar l'atenció de la classe alternativament anar
mirant els alumnes i completant idees de tal forma que es faça
imperceptible el moviment del cap, però que la classe sent que se'ls
mira de front.
. Control de Moviment i Expressió Corporal.
Característiques bàsiques d'un docent amb orientació clínica o didàctica en la comunicació.
1. Sensibilitat
2. Sentit Comú
3. Creativitat
4. Laxitud
5. Seguretat
6. Moral i Ètica
3. Creativitat
4. Laxitud
5. Seguretat
6. Moral i Ètica
La relació i comunicació didàctica ha de comptar amb: saber utilitzar i aplicar els mitjans tecnològics oportuns per als objectius didàctics. El docent ha de crear l'ambient propici perquè l'alumne construïsca el
seu aprenentatge a partir de la seua pròpia realitat i context.
ELS MESTRES I LA LLENGUA
Ara passaré a citar alguns fragments formulats per Daniel Cassany i altres, en el llibre "Ensenyar llengua" de l'editorial Graó.
"Tot mestre és mestre de llengua. La llengua no és competència exclusiva del mestre de llengua. Per
tant, s’ha de ser rigorós en la formulació o en la definició de
principis, evitar l’ambigüitat, fer-se un esquema abans de començar a
desenvolupar un tema".
"Creiem que el millor model de llengua que pot oferir el professorat és la ductilitat, l’adaptació. No és el mateix parlar amb els alumnes fora de l’aula,
tenir-hi un tracte cordial que adreçar-se al conjunt de l’aula que
demana un plantejament més formal. Tampoc no es tracta d’associar
formalitat amb rigidesa, sinó d’intentar augmentar la capacitat
d’adequació a cada nova situació i això cal tenir-ho assajat, no
improvisar".
"El mestre ha de tindre una competència lingüística i comunicativa en valencià; ha de dominar l’estàndard general.
En l’ús de la llengua, el mestre ha de ser conscient que és punt de
referència i, a risc de semblar hiperpurista, ha de mirar d’expressar-se
amb correcció absoluta en el marc de la normativa i de la llengua
estàndard, fent un ús generós de tots els seus recursos expressius. No cal transgredir les regles gramaticals per poder parlar de forma genuïna i planera".
"El docent ha de vetllar per l’enriquiment del llenguatge i això no és
possible si no hi ha una voluntat clara d’alimentació cultural.I si
bé és veritat que la formació col•lectiva del professorat i
l’organització d’activitats diverses per a aquest fi, és responsabilitat
de l’Administració, també és veritat que cada un de nosaltres som
responsables del nostre reciclatge personal i professional".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada