BONA TARDA!!!!
Personalment, com futura docent, estic molt interessada en l'estudi i investigació dels diferents tipus de programes d'ensenyament que hi han al nostre abast. Són programes d'educació bilingüe proposats per Conselleria de l'educació per a millorar el sistema educatiu: PEV, PIL, PIP I PEBE.
La classificació dels programes s’ha fet a partir de tres elements classificadors: atenent a la zona, a la
llengua base d’aprenentatge, i a la llengua habitual dels alumnes:
a) Zona de predomini lingüístic castellà: habitualment es fa un tractament del valencià com a
àrea, on queda fora dels programes d’educació bilingüe. Opcionalment, un programa d’educació
bilingüe.
b) Zona de predomini lingüístic valencià:
– Programa d’Ensenyament en Valencià (PEV)
– Programa d’Immersió Lingüística (PIL)
– Programa d’Incorporació Progressiva (PIP)
Els elements que es tenen en compte a l’hora de concretar els diferents programes són:
♦La llengua de l’entorn, usada habitualment en l’entorn social de l’alumnat i habitual dels
xiquets i les xiquetes.
♦La necessitat, des d’una perspectiva del plurilingüisme additiu, de vehicular continguts
curriculars en valencià.
♦La llengua base d’aprenentatge en què s’iniciarà la lectoescriptura i es vehicularan la major
part dels aprenentatges.
♦L’ús vehicular de les diferents llengües: valencià, castellà i anglés.
Les definicions d'aquests programes són:
- PEV (Programa d'Ensenyament en Valencià (PEV)): En l’etapa d’infantil i primària, el Programa d’Ensenyament en Valencià està pensat per a xiquets i xiquetes valencianoparlants o que viuen en entorns valencianoparlants. L’idioma que s’utilitza des de l’inici de l’escolarització és el valencià, amb una introducció del castellà, a nivell oral, també des del primer moment. Així, s’ afavorix que els xiquets i les xiquetes puguen anar desenvolupant un domini formal del valencià i, al mateix temps, puguen assolir un domini equilibrat del castellà, de manera que es puguen aconseguir els objectius previstos en els decrets de currículum. En l’etapa primària els centres docents tenen l’opció d’anar incrementant el nombre d’árees impartides en castellà, de manera que es puga garantir el domini equilibrat de les dos llengües oficials de la Comunitat Valenciana.
- PIL (Programa d'Immersió Lingüística (PIL)): En l’etapa de infantil i primària, el Programa d’Immersió Lingüística està pensat per a xiquets i
xiquetes no valencianoparlants o que no viuen en entorns on el valencià és la llengua majoritària
de comunicació. El programa està dissenyat per a que, a partir de la voluntat manifestada pels
pares, mares o tutors, l’alumnat puga assolir una competència lingüística en la llengua que no li és
habitual. A més, este programa partix del respecte a la llengua pròpia de l’alumnat: en tot moment
es respecta l’expressió espontània de l’alumne o alumna. El castellà, com a àrea i com a llengua
d’instrucció, s’incorpora a partir del primer o segon cicle de primària, segons el context
Curs de Formació Tècnica A UNITAT 2
13
sociolingüístic del centre. El castellà rep un tractament cada vegada més sistemàtic, de manera
que els i les alumnes assolixen un domini formal.
- PIP (Programa d'Incorporació Progressiva (PIP)): En el Programa d’Incorporació Progressiva, la llengua base és el castellà. Durant l’etapa infantil,
s’introduix el valencià a nivell oral, de manera que els i les alumnes entren en contacte amb l’altra
llengua oficial que no els és habitual. Este fet afavorirà un domini cada vegada més formal del
valencià, fins que s’assolisquen els objectius previstos en el currículum per a les dos llengües
oficials.
A partir de l’etapa primària, s’introduix l’assignatura de Valencià: llengua i literatura des del primer
curs i l’assignatura de Coneixement del medi natural, social i cultural des de 3r de primària,
impartides ambdues en valencià.
En definitiva, mitjançant una metodologia adequada que preveu l’ensenyament-aprenentatge de
continguts curriculars a través d’una segona llengua, es garantix no sols el domini d’estos, sinó
també la competència lingüística en la segona llengua.
- PEBE (Programa d’Educació Bilingüe Enriquit (PEBE)): L’Orde de 30 de juny de 1998 (DOGV núm. 3258, de 14 de juliol de 1998), permet que qualsevol
centre de la Comunitat Valenciana incorpore en l’Educació Primària l’ús d’una llengua estrangera com a
llengua vehicular o d’instrucció.
Per la seua banda, la Resolució de 30 juliol de 2008, per la qual s’estableixen els requisits bàsics,
criteris i procediments per aplicar en els centres educatius un programa d’educació plurilingüe,
permet fomentar una primera aproximació a la llengua anglesa en el segon cicle de l’Educació
Infantil a partir dels 4 anys, vehiculant en aquesta llengua una part dels continguts de les àrees
curriculars.
Els centres que, voluntàriament vulguen incorporar el programa hauran d’elaborar el DPP en el qual,
partint d’un determinat programa d’educació bilingüe, definiran entre altres continguts, la metodologia
per a l’ensenyament de cadascuna de les llengües del currículum, així com per al seu ús com a
llengües d’instrucció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada